Work Out a/nebo Work In a jaký je v tom rozdíl

Doba kovidová a formy tréninků vedených na dálku mi už stihly přinést nejednu cennou zkušenost pro můj health koučink v praxi. A přibývá věcí, které bych Vám ráda vysvětlila, zdůvodnila, podložila i jen maličkou dávkou teorie, kromě samotné praxe s Vámi. Zatímco někteří lidé mají problém se chytnout, začít pravidelně aktivně každý den dělat něco pro své zdraví, a tím nemyslím jen cvičení fyzická, jiní se jdou přetrhat, a právě to tělesné cvičení přemršťují, přetahují přes závit. A to pro jejich těla a zdraví není úplně dobře. Měli bychom cvičit a trénovat tak, aby nám toto konání a časové i finanční investice do něj vložené přinášely co nejdelší udržitelnost, aby nás to nebouralo, neničilo, aby nám to přinášelo prevenci zranění, užitek, aby nás zbavilo stresu, kterého už tak je všude dost. Někteří lidé "chodí cvičit", aby se ztrhli, potřebují potit krev, v pořádku, tělo potřebuje i jistou dávku cviků a tréninků, které ho stresují, ale v tom případě potřebuje úplně stejnou dávku cvičení, které ho zotaví, zregeneruje, povolá do aktivity parasympatikus (např. dýchání, restorativní pozice, aj.), pomůže s vodním hospodářstvím (např. foam rolling), vyladí celkovou rovnováhu.

Pro zdraví je dobré ctít rovnováhu, a to i v rámci tréninků tělesného cvičení. 

Ano, je dobře dělat něco, cokoliv, chodit, běhat, praktikovat jógu, zvedat činky, chodit na třepáky vibráky, ale dělat jen jednu z těchto věcí povede dřív nebo později tělo ke stagnaci, to zaprvé, zadruhé z dlouhodobého hlediska si tvoje jednostranné zaměření vybere svoji daň. Ano, čtu občas na těch internetech různé rady, kdo má náročné fyzické vydání (otázka jakého druhu) v rámci pracovní činnosti, měl by se uchýlit k tichým procházkám a józe.  Kdo naopak celé dny prosedí v tiché kanceláři, měl by mířit k troše výbušného tělocviku (otázka jakého).

Před šesti lety jsem se já osobně pustila cestou míchání koktejlů tělesných cvičení, zcela intuitivně, bez jakéhokoliv konkrétního teoretického vědeckého podkladu. Dnes už ty podklady mám, a jsem čím dál víc urputná (díky Marti), a přesvědčená na víc než sto procent, že koktejl, míchaný z uvážených ingrediencí, sestavený ze cviků a druhů cvičení, které mají řád a jasnou metodiku, ale zároveň podporují fantazii a variabilitu a matrix :-), je to nejvíc nejlepší, co můžeme svému tělu/duši/zdraví dát. 

Ty v úvodu zmíněné zkušenosti: Dám Vám do plánu jistý počet cviků a napíšu k tomu doporučený počet sérií. Vy (neříkám, že všichni) si raději doplníte sami ještě svoje další cviky, než byste udělali důkladně všechny čtyři série a dokončili včetně cool down celou sestavu. Ano, chápu, taky jsem bývala urvaná z řetězu. Je to ale zbytečné. Pokud věříte, že máte namíchaný lahodný elixír, doplníte do něj svoje ingredience, změníte jeho chuť. Což z hlediska variability určitě fajn, ale teď záleží na tom, jaký máme stanovený cíl našeho společného trénovaní. Tím chci říct, že mi vždy řekni, že máš málo, stejně tak, jako mi umíš říct, že to je už moc. 

Rozhodla jsem se Vám tu občas upřesnit pojmy, které používám podle metodiky a názvosloví Institute of Motion (IoM), ať jsou Vám jasné.

Work Out je pojem, který znáte, je to druh cvičení/tréninků, strukturované cvičení, které tělo stresuje, pod taktovkou sympatiku. Někdo z nás víc, někdo méně, však každý z nás jistou dávku tohoto tělo stresujícího cvičení potřebuje.

Work In je pojem, který se u nás tak často nepoužívá, a bohužel o to míň i praktikuje ruku v ruce s Work Outem. Proto ty moje/naše IoM  narážky, že fitness není vždy ekvivalent zdraví. 

IoM definuje Work In jako Active Recovery Session, neboli trénink či série cviků a procedur na aktivní zotavení. Neboli konkrétní techniky a strategie vedoucí k minimalizaci zbytkové únavy z tréninku, promyšleně naprogramované a zakomponované do týdenního tréninkového souhrnu i na 24 hodin.

Ano, i tohle znám ze svého okolí velmi dobře, ikskrát týdně makat do ztrhání těla a pak slyšet "ježíš, vždyť já mám odpočinku dost na zahradě, a na gauči poležet taky umím. Bezva, gaučink a nicnedělání den je úplně  parádní typ odpočinku, zahradničení je druh aktivní regenerace, budete-li čtyři hodiny pracovat na zahradě a kolem domu (chores) a každou půl až hodinu si dáte přestávku na napití, občerstvení, malé protažení, můžete si v kalendáři odfajfkovat regulérní cardio Work-In trénink.  

Do Work In tréninkových dní Vám mixuji sestavy cviků pro Aktivaci, Warm Up, Mobilitu a Cardio, patří sem restorativní pozice, cvičení kloubní a specifické mobility a také cardio recovery intervalové tréninky. Patří sem i lehká prochajda. Takže to zase pro ty z Vás, kteří si myslíte, že makáte, když jen chodíte, ano, je to bezva, ale pro komplexní trénink pro komplexní zdraví to nestačí. Nordic Walking, když se do toho pořádně obuješ, správnou technikou, to už může vydat za dobrý Work Out metabolický trénink. Ale o tom až v následujícím článku.

STOP! Cokoliv je lepší než vůbec nic! :-) Tak aspoň PRAVIDELNĚ choďte, Vy, kdo nepatříte do té úžasné tlupy bbleisure, protože ti jedou ve všem. Díky.

A kdo si myslíte, že, když berete činku nebo externí závaží do rukou, že jdete vždycky jen makat sílu, svaly, work out, pletete se, a bojíte se na nesprávném místě. Stejně jako já před léty. Jsem šťastná, že mi život dal tu příležitost toto všechno pochopit nebo aspoň začít vidět jiným úhlem pohledu. Teď to chci vštípit Vám.

Já osobně považuji tyto Work In dny za luxus, který si mohou dovolit úplně všichni lidé, kteří jsou ochotni investovat svůj čas  i do péče o sebe, strategického hýčkání se, do nenáročných sestav tělesných cvičení, kdy z nich necáká pot, ale tělo dostane vitaminovou injekci pro svaly, klouby, kosti, fascie i všechny další tkáně a struktury, kůži taky.  A probíhá-li cvičení nejen v linii nahoru dolů doprava doleva dopředu dozadu, ale i multiplanárně, pak oživuje a aktivuje také náš mozek a nervovou soustavu. A další a další benefity nese, když jsou v harmonickém poměru cviky proti odporu hmotnosti vlastního těla a drily se závažím určité hmotnosti.

A ano, taková série cvičení může trvat klidně čtyřicet minut. Jedna věc je pár Cool Down cviků po Work Out makačce, druhá věc je celá Work In lekce.

Kdo jste se účastnili našich prvních dvou zoom lekcí, obě byly zatím Work In. V sobotu ráno nás čeká společný Work Out. 

Jak se tak pozoruji, brzy Vám napíšu i o něm pár vět.

Pro zdraví je totiž dobré ctít rovnováhu tréninků Work Out a Work In a jejich pravidelný sled.

:-)

Miluji tenhle náš společný svět.

Fotka je od Katarinky z BB Leisure Diáře 2021, asi k ní sem přidám citaci z diáře, jako Epilog k článku:

Ber inspiraci v přírodě, v přirozeném střídání ročních období. Hledej svoji inspiraci, vnímej svoje vnitřní hodiny, věnuj svůj čas věcem, které za to stojí. Tvoje dobrá kondice, vitalita, odolnost a síla a žár, které z tebe čiší, nakazí i lidi ve tvé blízkosti. A to je ta nejvíc pozitivní nákaza, jakou si my všichni umíme představit.

S láskou Beata

Foto: Katarina Moravcová pro BB Leisure Time Diary 2021