Prosincová síla do roku 2021 se přenáší

Nejen moje a nejen prosincová. Celé tohle zamyšlení je směsice myšlenek, které se mi honily hlavou poslední dny posledního měsíce roku 2020. Hodně mých úvah šlo směrem k Vám. Jaký jste Vy ušli kus cesty, kam jsme se společně, ale přitom každý sám za sebe dostali. Jak důležitý kus cesty to v roce 2020 byl. Myslím i na lidi, kteří s námi jít nemohli, soucítím s těmi, kteří ztratili bližního svého. Mé dumání jakoby symbolicky ovlivnila mlha na přelomu dvou roků, když najednou těsně před západem slunce poodkryla clonu a my ho viděli jít spát. Bylo to symbolické znamení, připomenulo mi, co dávno vím. Za každým mrakem vždy slunce zase vyjde, jen to chce umět trpělivě vyhlížet ten okamžik. Jestliže každý nový den začíná spánkem v noci před ním, tak západ slunce je nejlepší předehrou. Příslibem nového.

CVIČENÍ:

V prosinci jsem měla combo: pod Janovým vedením jsem dala privátní trenérský program a s další grupou úžasných lidí z celého světa i program December Strong, který byl zábavný a inspirující nejen pro cvičení samotné. Děkuji! Celý prosinec jsem zároveň mixovala cviko na dálku Vám, partě i jednotlivcům bbleisure grupy. Nebylo to úplně lehké skloubit můj vlastní trénink s tím Vaším, už si to vyžádalo vyšší level hlavně časového managementu a partnerské tolerance. Děkuji! Můj kouč Janny mi na závěr prosince napsal: "all you are doing is training", zdá se to tak, ale není to tak. Ten trénink je mi především velkým parťákem pro život, který žiji. 

ŽIVOT, který žiji a i Vy jste jeho součástí.

V prosinci jsem zjistila, že mám daleko víc houževnatosti, než jsem si kdy myslela. A daleko víc sil, se kterými umím daleko líp nakládat, než kdy dřív. A že to základní se opravdu, jak píšou moudří lidé, odehrává v hlavě. Mysl je nad tělem. Však když selže tělo, může se Tvoje pečlivě pěstovaná duševní síla rozplynout jako pára nad hrncem. A zase pak naopak.

POCIT SÍLY, kterou mám na mysli, nemusí nutně pocházet z fyzického cvičení, různí lidé ho nacházejí v různých činnostech a jeho zdroj se může měnit v životních obdobích, ale NAJÍT HO JE ZCELA ZÁSADNÍ.

Souvisí to s v předchozím článku - bbleisure PF - zmíněnou životní spokojeností.

Život, který žiji, se neodehrává jen na dálku, chodím na kliniku, do obchodu, ven. Takže nejen z e-mailů, ale i z útržků rozhovorů, hlavně ale z pohledu do očí/na oči nad respirátory, vnímám narůstající únavu, a to už tu chronickou. Zvláště pak u sester a lékařů. Ti naši si nepostesknou, ale o některé z nich už začínám mít strach, jaké následky pro jejich vlastní zdraví to bude mít, a kdy přijde čas na regeneraci. To, že na ně myslím a jsem a budu tu i pro ně, už jsem psala v některém z předchozích článků a platí to.

Jaký je rozdíl mezi akutní a chronickou únavou, respektive v přístupu k regeneraci sil z nich, jsem já sama pochopila, až to moudrý profesor Kolář popsal v Labyrintu pohybu. Mně samotné to tehdy velmi pomohlo. Otvírám knihu na straně 207, a prosím, přečtěte si ten úryvek až do konce a kdo ji máte, přečtěte si znovu celou stranu i kapitolu i knihu. 

"Někdy se cítíte hodně unavená, ale stačí, abyste se o víkendu pořádně vyspala, tedy odpočinula si pasivně, a v pondělí jste zase fit. To platí o únavě, kterou označujeme jako akutní. Zato únavu chronickou víkendovým odpočinkem nevyřešíte. Čím chroničtější je, tedy čím déle se vyvíjí a udržuje, tím víc času pak organismus potřebuje k tomu, aby se zregeneroval. Na rozdíl od akutní únavy není při té chronické - a jedno, zda vznikne z psychického či fyzického vyčerpání - vhodný pasivní odpočinek. Organismus totiž musí mít stálou stimulační fyzickou, rozumějte metabolickou zátěž, což zajistí i lehký pohybový program: jít si zaplavat, jít na procházku. Nesmí chybět ani psychické zatížení: stačí si číst to, co nás baví. Zároveň potřebujeme dost spánku a emočně pozitivní, ale ne extrémně nabitý program. Při jeho volbě má mít přednost ten, kdo je ve stresu, přání zbylých členů rodiny by mělo jít v takové situaci stranou." (1).

Rok 2020 byl jedinečný, nikdy žádný takový pro nikoho z nás nebyl. A to bez ohledu na skutečnosti, které některé osoby a rodiny zasáhly víc, jiné méně. Co se CVIČENÍ týká, od března 2020 jsme toho společně nenacvičili tolik, kolik jsme byli zvyklí dříve. Zato VY SAMI/SAMY doma v obýváku, v kuchyni, na dvorku, jste toho nacvičili tolik, co dříve nejspíš ne!? Naučili jsme se pracovat spolu a přitom vlastně každý zvlášť, naučili jsme se držet kontakt na dálku. Jsem vděčná za aplikaci, kterou máme pro remote tréninky. Ale zvládli jsme se pravidelně dvakrát týdně scházet i jako grupa v online lekcích a jsem vděčná a moc Vám děkuji za podporu, (u úplného startu Dan, Jana, Evelii, všichni jste mi nabídli pomocné rady i ruce), kterou jste mi zvláště v těch prvních lekcích prokazovali, vychytali jsme nedostatky a dnes už jsou naše přenosy perfektní. Některé hodiny půjdou online i po návratu k normálu, ty Work In formáty jsou totiž mnohem lepší v domácím klidu, jak jsme zjistili.

Mimochodem, při listování knihou prof. Koláře jsem měla založenou i tuhle zajímavou poznámku, co Vám to říká, zvláště Vám, které cvičily 30. 12., a Vám v iTreneu znovu a znovu nakládám tuhle důležitou věc do programu:

"Správně svalově stabilizovat celý trup. Všeobecně se doporučují cvičení na zádové nebo břišní svaly, ale to nestačí. Abychom dosáhli správné posturální funkce, je třeba vycvičit i funkci bránice a pánevního dna, a to propojeně - jsou to totiž jakási vzájemně provázaná podlaží. To bývá oříšek. Vždy jde o souhru svalů, a ne o jednotlivé svaly, ať už zádové nebo břišní." (2)

Zjistila jsem já i Vy, že MYSL je nad tělem a že díky ní svá těla umíme hýčkat kvalitním cvičením. Že naše mysl byla silná v obdobích roku, na který nikdo nezapomeneme. Že nám pomohla překonat chmury, smutky, strachy, že nás podržela silné až do prosince. A tu sílu si teď přeneseme do roku 2021, kdy ji ještě budeme tuze potřebovat.

To zamyšlení o síle, že nemusí vycházet nutně z fyzického cvičení, k tomu mě inspirovala kniha Běžkyně, je to už několik let, co jsem ji četla, ale po Vánocích vždy uklízím v domácí knihovně a listuji svými oblíbenými knihami, ve kterých mám založené těmi barevnými lepivými papírky oblíbené úryvky, např. tento:

" V životě je zvláštní a úžasný rozpor: absolutně potřebujeme vzájemnou podporu, ale nakonec se můžeme spolehnout jedině na sebe." (3)

(Ráda Vám do diářů, ale i sem, dávám citáty a úryvky z knih. Knihy jako zdroje svých učení přiznávám. Některé jsou těžké, jiné mohou obohatit i Váš volný čas, proto je před Vámi netajím).

Stejně, jako jsem se musela v roce 2020 spolehnout sama na sebe já, hledat sama v sobě zdroje radosti a síly, úplně stejně jste si počínali Vy. Sami/samy v obýváku jako v domácím vězení. A teď se ohlédněte přes rameno a řekněte, jak dobře jste si vedli/vedly, jakou sílu a sebevědomí Vám tento rok dal. Tím pádem přeci nejde ten rok označit jako špatný. Mně osobně víc dal, než vzal. Naučila jsem se spoustu novým věcí, dostalo se mi příležitostí, které by bez karantén nebyly. A když se ohlížím přes rameno já, naučila jsem se drsně moc. Jenže všechno nové, co člověk přijme, mu otvírá další a další dveře k poznávání. Však co jsem poznala nad tím vším je, že sebevědomí je druh víry. Věřím si, daleko dříve než kdysi, věřím v sebe. Vy VĚŘTE V SEBE!

Ke cvičení na dálku jste se z počátku stavěli ne úplně s důvěrou, a podívejte na to. Jasně, vidět se úplně face to face v tělocvičně anebo doma u počítače je rozdíl. Ale Vaše postřehy, že v sobotu ráno se vyspat a bez toho, že byste se museli někam dopravovat, si můžete rovnou zacvičit v pohodlí domova,  že tyhle naše remote tréninky ušetří spoustu Vašeho času a zajistí Vám pravidelný každodenní pohybový program, jsou cenným materiálem i pro mě, do mé trenérské praxe. A co je mi z toho nejcennějším? Myslím, že Vám to mohu prozradit. JE TO VÁŠ NÁVYK NA PRAVIDELNOU POHYBOVOU AKTIVITU A CVIČENÍ. Zjistili jste, že všechno jde, když člověk chce. Že to nestojí ani moc času, ani moc peněz, jen Vaše rozhodnutí a přístup. GRATULUJI a DĚKUJI VÁM!  

Většina z Vás se zajímá o cvičení, ale jsem připravena a mohu nabídnout komplexní koučink ve třech rytmech života: spánek, výživa, aktivita. Máte-li pocit, že chcete, pojďte, nebudu Vás poučovat, ale naladím Vás, ukážu cestu, po které už pak půjdete sami. 

 

Okopírovala jsem sem některé Vaše poznámky z deníků a kalendářů, tak jak jsem je od Vás dostala. Ani zdaleka nejsou všechny, ale tyhle jsem si uložila a nechť Vás nakopnou do Nového roku!

 Jsem neuvěřitelně vděčnej že můžu přijít každý den domů a mám tady plán od Tebe na celý týden, a můžu se inspirovat i historií. Game-changer, kompletně jsem vypnul dneska.

PR: Strength (middle and adv.) jsem odcvičil pomalu při klidném nedělním odpoledne. 3 plné série, skvělý impuls pro celé tělo. Když jsme se poznali, byl jsem fyzicky komplet wreck, teď uplavu zase 3,4 km týdně, jezdím na kole a začínám dělat kliky + turkish KB get-ups bezbolestně. Máš mě, děkuju Ti, Beato.

Bei, ahoj, dostala jsem k narozkám 4kg ketllebell a gumču a na vánoce dostanu válec - píšu to jen proto, kdybys mi chtěla zařazovat cviky s tímto nářadím - tak už ho mám ( válec budu mít za chvilku:o) ). Můžu potvrdit, že když pár dní jen tak "žiju":o) myslím tím, že se protahuju jen po ránu a nedám si chůzi nebo odpolední cvičení, tak už po dvou třech dnech cítím omezení mobility a jakási svižnost se pomalu ztrácí. Samozřejmě je to i věkem, ale tím spíš si uvědomuju, jak pro další kvalitu (ne pro krásu) , ale další kvalitu pohybu je každodenní min. 15ti či 20ti minutovka důležitá. Kdybych těch pár jednoduchých pohybů nedělala, tak budu muset shánět neurologa a rehabilitace + možná tu a tam nějaký brufen. Samozřejmě že mne zabolí koleno a nebo jiný kloub a nebo páteř, ale vždy se mi to - Bohu díky - podaří vyřešit rozumným pohybem, kterým mne díky Tobě začal doprovázet. Tak jen tolik... Pokojný advent a znovu: Díky.

Ten dnešní večerní druhý cvik byl na ty uslapany nohy parádní.

Odcvičeno, odchozeno...v duši smířeno ❤️. Přes všechny negativa, je mi fajn...můj guru BBB, kdo má to štěstí a má ho též.

Dnes si to krásně sedlo, 4 série jako nic, skvělý mix. Zítra si dopo půjdu s holemi.

Dnes jsem na to hodila regulérní bobek, odpočívando, flakando....zůstala jsem jen u role řidičky, kuchařky a učitelky..

11240 kroků

14120 kroků

14502 kroky

Skládání dřeva s výstupy na step

Rozkaz!!!

Moje oblíbené číslo 3, 3x vše, už jsem si plánovala po cestě z práce kdy bude nejvhodnější doba na zacvičení si, ještě jsem si naivně myslela, že uteču chvíli chodit, což mi samosebou nevyšlo už . Myslím, že kdybych bydlela sama, tak pořád cvičím

Schody

Schody

Schody

Prosím v iTreneu o plán jako kdyby svátky nebyly, kdyžtak si to operativně nějak přehodím.

Schody

Tak to bylo trefné dnes, rychlé, dynamické, účinné, dostačující. Přesně pro popracovní páteční doznění ....díky kouči.

Už si nekradu chvíle cvičení, už je plánuju rovnou...krutě se mi nechtělo 4x, ale bylo nakonec 2x málo...2:1 - 30:15.

Jsem moc ráda,že si s Tebou mohu aspoň ty středy zacvičit.
Je to super a strašně moc za to děkuji. Takže ráda si zacvičím i ve vánoční a povánoční dny.

 

A to přidávám k PF 2021:

Ať najdete časoprostor pro regeneraci SÁM/SAMA sebe.

Ať se Vám k tomu dostává tolerance od rodiny a blízkých.

Ať Vy sami umíte být tolerantní.

Ať máte stále živé zdroje síly. 

Ať máte svou lásku. LÁSKA je t nejcennější, co člověka v životě potká.

Ať jste za TO vděční. (Každý máme svoje TO).

Čím víc je člověk vděčný, tím víc to prostě "má". (To mi napsala jedna z Vás).

Ať jste šťastní!!! 

"Někdy je štěstí darem - ale obvykle je výsledkem našeho úsilí." /Coelho/

S láskou Beata BB

Zdroje a doporučené knihy:

(1) Renata Červenková / Pavel Kolář: Labyrint pohybu. Kapitola Co unese člověk (stres, regenerace, relaxace, str. 207).

(2) Renata Červenková / Pavel Kolář: Labyrint pohybu. Kapitola Život s posturou (zdravý pohybový vývoj, s. 69).

(3) Lizzy Hawkerová. Běžkyně, s. 224.