Nordic Walking pohledem BB

Nordic Walking je pohybová a sportovní aktivita pro všechny. Chůzi s holemi lze využít jako regeneraci, rehabilitaci, kondiční trénink a sport. Může sloužit jako aerobní, odporový, neuromotorický i fasciální trénink, lze s ní rozvíjet vytrvalost, mobilitu, sílu, flexibilitu, trénovat rovnováhu i koordinaci. Zhubnout nadbytečné kilogramy a udržovat optimální tělesnou hmotnost. Z pohledu mé trenérské praxe a kontinuálního vzdělávání se v oblasti zdravého pohybu obecně, musím říct, že shledávám stále víc a víc možností a benefitů, které tato aktivita skýtá. Mají-li to však býti benefity zdravotní, základním předpokladem je správná technika, a ta, ačkoli není žádnou velkou vědou ani technikou, jeví se mi jedinou slabinou, kterou u Nordic Walkerů vnímám.

Každý krok se počítá, každá minuta v pohybu denně je víc a líp než vůbec nic, takže proč si dávat záležet na nějaké striktní technice, nabízí se myšlenka...jenže je to velká škoda šidit pohyb o drobné detaily, které mohou mít velký význam pro tělo.

Tento článek je právě o těch několika drobných detailech. Nebudu se snažit vás učit techniku  Nordic Walking, ta se z článků na internetu učit nedá, ani z videí ne, zvláště, když některá videa nejsou úplně ok. Nebudu tady (p)opisovat fakta, která už byla stokrát napsaná a řečená, a když ano, tak bude řeč o těch, která už nejspíš někde zazněla, avšak praxe mi ukazuje, že ještě (ke) všem Nordic Walkerům nedošla. V rámci mých přednášek a lekcí pro pacienty a veřejnost, každý rok v říjnu přidávám něco malého, co jsem ještě o Nordic Walking nestihla vyzdvihnout, to, co považuji a sama osobně shledávám pohledem mé trenérské praxe a kontinuálního vzdělávání se v oblasti zdravého pohybu obecně, za zajímavé.  Zmíním to i tady, řečí laickou, jak jste ode mě zvyklí.

Než začnu, ještě bych ráda podotkla, že jsem absolvovala kurzy Nordic Walking včetně celé akreditace u Mgr. Jany Stejskalové, předsedkyně Českomoravské federace Nordic Walking, tyhle barvy i hájím a to znamená vyučuji techniku a metodiku této školy, která vychází ze školy finské, a ať už doba a instruktoři nesou jakékoliv trendy a modernu, co se chůze Nordic Walking týká, osobně považuji za nejlepší a vlastně jedinou správnou techniku tu původní, finskou.

Historie vypráví příběh z 5. ledna 1988, kdy v Helsinkách nenapadl sníh v den připraveného slavnostního závodu v běhu na lyžích a organizátoři nechtěli událost rušit, tak vymysleli alternativu - závod ano, ale bez běžek, jen s běžeckými holemi v rukách, tehdy byl zřejmě nevědomky položen základ k pohybové aktivitě s finským názvem "Sauvakävely", chůze s holemi. Od roku 1997 se zásluhou tří finských sportovních institucí a subjektů, mezi které patří i výrobce holí Exel, Nordic Walking začala šířit do povědomí veřejenosti. V roce 2017 tedy slavila dvacet let, my na I. interní klinice - kardiologické  a já osobně jsme ten rok oslavili deset let společného přátelství a aktivit s Nordic Walking, bylo to totiž v roce 2007, kdy jsme poprvé opěvovali tuto pohybovou aktivitu na Klubu kardiaků v Olomouci :-).

To málo teoretického, co tady k technice Nordic Walking zmíním,  jsou drobnosti, na které lidé nedbají, což je dle mého názoru škoda, ale dost možná, že je zanedbávají, protože o jejich možném přínosu pro tělo a zdraví nich nevědí, jak se mi často potvrzuje v praktických lekcích. Lidé už jsou dnes dostatečně poučeni o tom základním, vědí,  jak dlouhé mají Nordic Walking hole být, vědí co je to kontralaterální křižmochodní pohyb horních a dolních končetin, i když obvykle příliš velkým soustředěním se na něj, jdou přesně naopak a je z toho mimochodník neboli pasgang, kdy stejnostranná paže a noha pracují zároveň, což je chyba v technice, která se však ve většině případů dřív nebo později napraví ;-)).

Jaké chyby vnímám u Nordic Walkerů já?

1. Lidé dělají chybu, když zanedbávají pohyb paží. Když se soustředí jen na nohy a na kroky, když se snaží nohama velet tempu své chůze, a pohyb horních končetin pro ně není tolik důležitý, šidí své tělo o dost benefitů. Když  nepracují paže jak mají, neuvolní se ramena, hlava a krk zůstanou mezi nimi v klinči, a celá dobrá věc ztrácí pointu, walkeři si pak stěžují, že je po túře bolí za krkem, a to i přesto, že mají správnou délku holí. I mně to nějaký čas trvalo, dokonce až v roce 2016 jsem se to naučila pořádně (v rámci akreditace), zmírnit můj zbytečně dlouhý a rychlý krok, naopak dbát na lepší práci paží. Práce paží vychází z ramen, a  teprve když ramena jsou uvolněná, klidná, nevytažená, široká - pryč od uší, rozhostí se klid na duši, :-), teda za krkem, kde obvykle sedí největší nálož nedobrého stresu;-). Pohyb paže nekončí u boku, ale pokračuje až za tělo, lokty jsou nezamčené, paže v pohybu po celé své délce rozjede velké věci pro páteř, pro svaly, pro srdce a cévy, pro krevní cirkulaci, pro celkový pocit uvolnění. Ne nohy, ale právě paže by měly udávat tempo a rytmus chůze Nordic Walking.  

2. Lidé dělají chybu, když zanedbávají pohyb ruky, dlaní, prstů. Nejde to hned na první lekci, ani na třetí ne, až teprve zkušenější Nordic Walkeři obvykle umí využít práci ruky, prstů a dlaní, tak, jak vyplývá z techniky a metodiky Nordic Walking, ale i ti to v terénu nedělají důsledně, a to je škoda.  (Já to ještě donedávna taky docela flákala, teď už ale ne ;-)). Zvlášt, pokud mají hole vybaveny tzv. komplexním poutkem, které umožní otevření dlaně, protažení prstů i blán mezi nimi, v momentě, kdy jsou paže s holí za tělem, a naopak sevření prstů do dlaně a obejmutí rukojeti hole v pozici, kdy je paže před tělem. Tenhle technický detail nejenže je vynikající pro posílení svalů paží, předloktí a ruky, a tato práce ruky a prstů prospěšná cirkulaci krve v těle, ale já už v tomhle detailu dnes vidím i benefit ve formě fasciálního tréninku!  Dlaně jsou významnou fasciální plochou, stejně jako i plosky nohou tvoří vnitřní vak (inner tube), jednu z fasciálních linií lidského těla. Detail práce ruky, dlaně a prstů při Nordic Walking je moc dobré fasciální cvičení.

3. Lidé dělají chybu, když nevnímají svá chodidla v pohybu a své kroky. Stejně dobré fasciální cvičení můžeme získat i přes plosky nohou, úplně nejlíp, když budeme bosky nebo v botách, které chůzi naboso imitují, na což vás ale v žádném případě nenavádím a už vůbec ne do neznámých terénních podloží. Kvalitní pevná bota odpovídající zvolenému terénu, ročnímu období a aktuálnímu počasí, je pro Nordic Walking základ, a to zejména z hlediska vaší bezpečnosti. I v dobré pevné botě s podrážkou lze využít přirozený valivý pohyb chodidla po zemi od paty po špičku, neodbýt ten pohyb, užít si ten samotný proces kroku, vnímat jak jednotlivé části chodidla postupně přilínají a zase se odlepují od povrchu zemského. Jak se každým dotykem se zemí aktivují senzory nesoucí informace do mozku, jak se aktivují stabilizační čidla a jednotky, v chodidle, noze, v oblasti holenní kosti,..., jak se rozproudí krev v žilách, jak začnou pracovat svaly, sílit kosti,....Vnímáte to někdy? Ten svůj krok a pohyb samotný? Zkuste to, uvidíte, ucítíte, začnou se dít věci...;-) 

Nemyslím si, že by můj článek četl někdo, kdo ještě neslyšel nic o fasciích a o tom, co pro nás fascie dělá, ale kdyby přece jen, tak jen to nejzákladnější, co pro nás fascie dělá: podporuje náš pohyb, spojuje i odděluje jednotlivé části těla, ochraňuje, léčí, vyživuje a čistí, pomáhá nám s vodním hospodářstvím, shromažďuje a přenáší energii, vnímá a komunikuje, neboli díky fasciím my vnímáme naše tělo. A to jsem vyjmenovala jen ty nejdůležitější, které mě teď napadly, navíc, fascie jsou bum, jsou stále předmětem dalších a dalších výzkumů, lidé zabývající se zdravým pohybem, ale i ti, kteří se starají o vrcholové sportovce, ti všichni vidí ve fasciích ohromný potenciál pro lidské tělo v pohybu i odpočinku.

4. Lidé dělají chybu, když  si během procházky, před ní a po ní nezacvičí  a navyužijí hole jako cvičební náčiní. Dětství jsem trávila s moderní gymnastikou a drobným náčiním, první  mé cvičitelské kurzy byly z oboru rytmické gymnastiky, miluji drobné náčiní a co všechno se dá dělat s holemi pro Nordic Walking, o tom bych byla schopná napsat několik dalších stran, ale nejde dělat všechno, já už se dávno rozhodla pro své hlavní poslání na tomto světě, místo velkého teoretizování raději vzít lidi, kteří o to stojí, a jít to s nimi odcvičit, odchodit, zapálit je, o to mi jde především. Takže tenhle odstavec si obzvlášť ráda užívám v praxi, tady jej uzavřu tím, že s holemi se dá výborně chodit - trénovat chůzi i na místě, doma, v nemocnici, ve dnech a situacích, kdy z nějakého důvodu nemůžete ven anebo nejste schopni ujít víc než pár metrů. Dá se s jejich pomocí provádět cviky stabilizační, zpevňující,  i ty, které podporují elasticitu a pružnost, kosti, svaly, cévy, pojivové tkáně, zkrátka cviky, kterými procvičíte celé tělo. Navíc, dynamické protažení před túrou a pár restorativních pozic a strečink po túře, jak jinak než s holemi ;-), jsou nedílnou součástí zdraví prospěšné cvičební či tréninkové jednotky.

5. Lidé dělají chybu, když nedoceňují Nordic Walking jako sport pro všechny, když jim Nordic Walking není dost dobrá, když se stydí za hole. Nordic Walking JE zdraví prospěšná pohybová aktivita a sportovní alternativa PRO KAŽDÉHO. 
Tak například:
a) Ne každý může běhat. (Někteří by dokonce snad ani neměli, jenom je vidím, bolí mě celé tělo za ně.)
b) Ne každý může jezdit na kole (problémy s páteří, problémy s hemeroidy, s vertigem neboli točením hlavy, atd.).
c) Těhotné ženy, lidé s nadváhou a obézní.
d) Lidé v rekonvalescenci, všichni, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí provozovat cokoliv jiného z bohaté nabídky možností pohybových aktivit a sportů.
e) Nejen lidé vyššího věku, všichni, kdo chtějí dělat něco dobrého pro své zdraví, primárně preventivně nebo už v rámci léčby či zmírnění stavu nemoci.
f) Pro lepší kvalitu života.
g) Pro nás, lidi každého věku a pohlaví, kteří máme to štěstí, že se můžeme věnovat i jiným druhům pohybových aktivit a sportů, je Nordic Walking bezva zpestřením a chutnou ingrediencí našich cvičebních koktejlů. 

Kdybyste se po tom všem, co se už stokrát psalo, četlo, řeklo, a co jsem z toho nejdůležitějšího nezmínila v článku já, přeci jen chtěli zeptat, v čem je lepší tahle chůze s holemi než chůze bez nich, vypíchla bych toto:
Zapojení horních končetin a horní části těla odlehčí kloubům dolních končetin, o pohyb se rovnoměrně postará komplexně celé tělo. Pro osoby v rekonvalescenci a lidi se zdravotními neduhy různého charakteru jsou hole důležitou stabilizační ochrankou.  Zapojení horních končetin a horní části těla pozvedne intenzitu pohybu. Získáte víc zdravého pohybu pro tělo za méně časové investice.

A už končím, je to moc dlouhé. Jsem ráda, že jste dočetli až sem, doporučuji vám se k článku s odstupem několika dní vrátit, text budu ještě upravovat, jak se znám :-)

Nordic Walking třikrát nazdar!

Zdar! Zdar! Zdar!

Těším se na s vámi na cvičenou!

:-)

Beata