Listopadové zamyšlení o cvičení (pův. článek z 28.11.2020)

Pravidelné fyzické cvičení "je závazek" tvrdí profesor z Texaské univerzity Benjamine Levine. "Já ale lidem říkám, aby cvičení brali jako součást osobní hygieny, jako třeba čištění zubů. Měla by to pro nás být samozřejmost, abychom si zachovali zdraví." /David Sinclair: Konec stárnutí/.

Listopad letošního roku má pro mě velký význam, v mém osobním životě i v mém vlastním osobním tréninku se dějí velké věci. Rozhodla jsem se, teď v posledním týdnu toho měsíce, zanechat stopu, zamyšlení, poučení, výzvu, pravidla, inspiraci, motivaci, říkejte tomu jak chcete, z mého tréninku i pro Vás.

1.
To, co děláš každý den, i když se nikdo nedívá, to je důležité, víc, než to, co děláš jen občas. Pravidelné hýbání se, pohyb a cvičení je jeden z klíčů do zámku zdraví.

Jestliže se už pro něco rozhodneš, a rozhodnutí se je první velký krok, začni a pokračuj. Bez ohledu na to, že je zavřeno v tělocvičně, že máš doma málo prostoru, že je venku zima nebo podzim. To jsou všecko jen výmluvy, kdo chce, hledá způsoby.

Víte, životní cesty a nástrahy na nich se Vás taky neptají jaké je dnes počasí a jak se zrovna dnes cítíte, není to vždy komfort, vlastně je/bylo toho komfortu možná už moc.

Co říkáte?

2.
Největší výzva je začít pravidelně cvičit a už s tím nikdy nepřestat. Adaptuješ-li se na nějaké cviky a cvičení, pokračuj dál, nevol stagnaci, zkus vybrat uvážené kontrolované, ale přetížení, zvykni si na obtížnější podmínky.

Všechno, co na začátku neznáš a neumíš, nevíš jak dopadne, trochu se toho bojíš, je výzva. I život sám. A občas v něm i přituhuje. 

Pro život se dobře trénuje v tělocvičně, klidně i domácí v polních podmínkách. Adaptuješ-li se na jakés takés podmínky, zkus si zvyknout na těžší, každý cvik se dá ovládnout ve třech stupních od jednoduché po obtížnou variantu, provést bez závaží nebo s postupně větší jeho hmotností. Atd.

3.
Neboj se činek a začni s nimi dřív než já začala.

Nebudu se snažit Vás ohromovat pojmy jako je mechanotransdukce, stačí, že já sama jsem celým tím dějem ohromená, ale věz a věř, že jistým záměrným a uváženým mechanickým zatěžováním, můžeš remodelovat tkáně ve šlachách, svalech, chrupavkách i kostech, slabá kost může zesílit, mobilita kloubů se pod zátěží zlepšit, podpoříš tvorbu kolagenu a tvá životní síla neubývá, ale roste!

4.
Hlídej si svůj balanc, drž rovnováhu. Všeho s mírou, ve cvičení, jídle, pití, regeneraci. A ve spánku klidně přidej. 

Před deseti lety, někdy těsně po čtyřicítce, bych Vám tohle všechno ještě nepsala. Neměla bych to na čem stavět. Netvrdím, že jsem byla jiný člověk, obzvláště za ty poslední dva roky jsem však ušla velký kus cesty, jiné, než na kterou jsem se kdysi málem řítila. Jsem za to každý den vděčná, sama sobě, na sebe jsem pyšná, že jsem si dokázala udělat pořádek ve svém životě, a to včetně svého osobního cvičebního a tréninkového plánu. Někdo si může říct, že jsem magor, ano, to jsem, ale až Vás bude opouštět Vaše zdraví, zůstanete tak nějak bezvládní bezradní, vykoušete se zuby nehty zpátky do kondice díky pravidelnému uváženému cvičení (nejen fyzickému), zároveň si budete pamatovat jak blbě Vám tehdy bylo a jak dlouho to trvalo než jste našli tolik potřebnou rovnováhu, už se nikdy nebudete chtít vrátit zpátky, už se budete snažit tuhle šanci nikdy nepustit. 

A uvěříte tomu, že to funguje až to fungovat doopravdy bude. A nestačí na to půl roku, i jeden rok je málo. Zvláště, jdeš-li cestou pokusů a omylů a navíc máš tvrdou palici a myslíš si, že ty sám/sama se nejlíp znáš a všechno víš nejlíp. To se pak klidně zamotáš na deset let, neznamená to, že ty roky ztratíš, dají Ti cenné zkušenosti, které pak, vnímáš-li je všechny, můžeš využít a zúročit.

Hlídej si svůj balanc, drž rovnováhu. Všeho s mírou, ve cvičení, jídle, pití, regeneraci. A ve spánku klidně přidej. Ve fyzickém cvičení zvol koktejl, cvič proti odporu hmotnosti vlastního těla, stejně jako s činkami a externím závažím. Využívej cviky v linii, stejně jako 3D (i 4D) prostorové. Neboj se rotací a antirotací. Vždycky se nejdříve rozehřej a rozdýchej. Rozlož si jednotlivá témata tvého tělesného cvičení a pohybových aktivit do většiny dní v týdnu. Mobilita, kardio, posilování, jistá dávka power, regenerace, tyhle všechny ingredience by ve zdravém elixíru cvičení měly být. Podpořené vyváženou stravou a stejnou mírou regenerace včetně spánku.

Víte, ani náhodou Vám neporadím, kde jsou ty hranice, každý je máme jinde. Já zatím jen odtušuji, že zůstat stát na místě jen proto, že je mi 40+ nebo 50+ je velká škoda, stárnutí je jedna věc, forma, v jaké ten děj probíhá, je věc druhá. Taky vím, že jiné hranice mají sportovci, kteří jsou teď ovšem zasaženi tím virem a mnozí budou začínat od začátku, pokud vůbec. Že jiné hranice má člověk, který je nějakým způsobem limitován, ale myslím tím všechno jiné než časové limitace, na ty já fakt nehraju, říkejte mi, že jsem koza a představuji si to jak Hurvajs válku, není to nedostatek času, je to nedostatek zájmu o tu danou konkrétní záležitost, na kterou "nemáme čas". 

Taky začínám být mírně alergická na slovo kompenzace, otázka je čeho a kdo. Děcka a mládež musí kompenzovat sedavý technologický styl, ale neznamená to, že je budeme odpoutávat od potřebného zatížení pro kosti a svaly, že nebudou posilovat, že nebudou běhat, skákat, házet, vrhat, metat, ale jen se do nekonečna protahovat a válet.  Ano, pánev a kyčle musíme uvolňovat my všichni, ti, co moc cvičíme, i ti, co moc sedíme a stojíme a chodíme a běháme, ale dovedete si představit tu hmotu tělesnou schránku, když ji budeme jen protahovat, rozvolňovat a neposilovat? Ano, otázka je v té míře, v té rovnováze, už jsem o tom psala, je důležitý Work Out, stejně jako Work In k němu do rovnováhy.

Víte, nechci se nikoho dotknout, nemyslím to zle (byla jsem úplně stejná), existuje spousta trenérů, různých koučů, vůdců, vysoce vzdělaných lidí ve všelijakých oborech, včetně např. osobního fyzického tréninku, kteří sami na sebe kašlou. Nemají na sebe čas (výmluvy), neumí sami sobě pomoct, když je bolí záda, mají zažívací potíže, ...psychické potíže...ačkoli se domnívají, že ano, netrénují sami sebe, svým lidem kážou vodu a sami pijí víno.  Je to škoda, ta doba je jiná než dřív, teď bude ještě hůř,  je skutečně nejvyšší čas začít od začátku, a to každý sám u sebe. Ať se Vám to jeví sobecky nebo ne. 

Já si to sama uvědomuji víc a víc, letošní listopad mi to ještě víc umocnil.

"Mastering others is strength, mastering yourself is true power." /Lao Tzu/

V listopadu jsem nakročila na novou stezku, ve svém osobním životě a ve svém osobním tréninku taky. S manželem věříme, že ten "papír" nám naši dlouholetou lásku, toleranci a přátelství nezkazí. V mém vlastním osobním tréninku, od letošního srpna pod vedením Jannyho, jsem zdolala první velké převýšení, a ani zdaleka nemyslím tím jen to, že místo Vipr 6 kg už shiftuji a liftuji 10 kg, myslím tím i spoustu jiných věcí. Těch důležitých věcí, které pak mohu nabízet i Vám, mým blízkým, přátelům a klientům. 

Už teď Vám nabízím společný prosinec, některým z Vás prosincovou sílu, jiným re/start do života, ať už chceš začít v prosinci nebo začít až od ledna (osobně bych volila první možnost), jsem tu i pro Vás.

Jen prosím, ještě jedna věc, varuji Vás, neuděláte se mnou ani jeden leh sed, tedy vlastně uděláte, ale jiný než ty zvyklé, a pokud Vám nějaký den v programu naordinuji foam rolling, tak myslím opravdu vážně, že ten den žádný jiný work out Vašemu tělu nedoporučuji. Musíte si to rozmyslet, mě baví health coaching, tréninky jinak než "hrrr, tělo je stroj, nedá se rozbít".  Dá, nevhodným a neúměrným cvičením úplně snadno. Stejně jako necvičením a pohybovou inaktivitou.

Beata BB s láskou.

P.S. Občas si říkám, proč tohle pořád chrlím, proč raději nemlčím jako to dělá spousta moudrých lidí. A víte, co si pak odpovím? Kdyby tahle moje časová a mentální investice inspirovala a nakopla byť jen jednoho člověka u jednoho článku, tak mám radost, kterou si zapisuji do deníku vděčnosti. ;-)

Foto Katarína Moravcová pro BB Leisure Time Diář 2021