Specializace Lidské zdraví a výkon

31.8.2022 20:26
"Nejlepší trenéři nepočítají opakování a nenavrhují tréninky pro své klienty za běhu. Spíše vytvářejí komplexní programy, které pomáhají jejich klientům získat to, čeho chtějí dosáhnout, a udržet to tak dlouho, jak dlouho to sami klienti budou chtít." /Institution of Motion/

V průběhu posledních tří let jsem společně s Institute of Motion (IoM) prošla jejich velmi zajímavým studijním programem specializovaným na lidské zdraví a výkon.

V prvním stupni jsme nejdříve prošli strategie tréninků a cvičení založené na mechanických principech. Učili jsme se programovat nejen cvičení a tréninky, ale komplexní programy pro všechny typy klientů, pro jejich specifické potřeby a přání.

I když šlo o témata, která jsem znala již z předchozích trenérských studií, našla jsem tady několik „aha“ momentů, taky věci, které se mi podařilo dostat do komplexnějších souvislostí, a hlavně jsem získala nástroj k přípravě tréninků a programů v podobě chytrého 4Q modelu.

Modelů 4Q je několik, v rámci prvního stupně jsem se naučila pracovat s tzv. 4Q neuromechanickým modelem. Skládá se ze dvou kontinuí, které ovlivňují především náš nervový systém a tkáně (kosti, svaly, fascie, kůže).

V rámci studia ve druhém stupni jsem získala znalosti a vyzkoušela i prakticky programovat formáty 4Q metabolický a 4Q recovery.

Unikátnost 4Q konceptu je založena na principu specifičnosti – pohybové požadavky sportu i života jsou SPECIFICKY VARIABILNÍ. Princip 4Q nám poskytuje rámec jak vložit variabilitu do specifického tréninkového programu nebo naopak – jak specifickým tréninkovým programem zajistit variabilitu pohybu pro sport i běžný život.

Variabilita tréninkového programu je důležitá z mnoha důvodů:

  • z neurologického:
    zlepšuje senzoricko-motorické integrace
    zlepšuje motorickou slovní zásobu, což může vést k vyšší motorické inteligenci
    prospívá neurogenezi (neurogeneze je tvorba nových nervových buněk, která u člověka /a bez ohledu na věk/ probíhá zejména v oblasti hipokampu) a synaptogenezi, obojí posiluje tzv. neuroplasticitu (o významu této možná až někdy později)
  • z mechanického:
    hlavním přínosem variabilního tréninkového programu je tolerance a odolnost tkání

Variabilita s sebou nese efektivnější a inteligentnější pohyb, což je pro populaci, která se hýbe méně často než by měla a než na co má fyziologické nastavení (lovec-sběrač) a účastní se mnoha jednostranných a opakujících se úkolů, nezbytné.

Trénink ve všech 4Q je pak v rámci IoM učení taky základem každého programu odporového tréninku při hubnutí.

Hubnutí jako téma bylo součástí obsahu druhého vzdělávacího stupně. Metabolické zdraví, metabolická kondice. IoM má trochu jinak rozdělené a nazvané typy metabolických tréninků v různých intenzitách, intervalových tréninků, a i pro toto dělení a názvosloví specifický 4Q formát.

Naprostou bombou pro mě bylo programování zotavovacích strategií, 4Q Recovery a využití variability v rámci zotavovacích (regeneračních) programů. Může potenciálně zabránit aklimatizaci na jakýkoli konkrétní regenerační protokol spolu s vystavením se řadě výhod, které lze získat z mnoha modalit. U sportovce i u stárnoucí postmenopauální úřednice.

Už v průběhu studia druhého stupně jsem věděla, že půjdu dál, vrhla jsem se i na třetí stupeň, který mě vyšvihl tam, kde jsem chtěla být. Do programování strategií pro posílení zdraví a výkonnosti lidí v běžném životě, stejně tak pro podporu udržitelné kariéry nebo vášně sportovce.

Bavilo mě to moc, témata, která jsme probírali, jako například kardiovaskulární, metabolické, plicní zdraví, ženské zdraví, těhotenství a poporodní návrat do běžného života i tréninku, to byly záležitosti, kterými se už léta zabývám, přesto i tady jsem našla momenty „aha“ a nové poznatky. Navíc mě u IoM baví, že oni se hned tak nesmiřují jen s těmi vědecky už dokázanými fakty, ale umí nás donutit přemýšlet o individuu, o člověku, který se liší od druhého, poukazují na různé rozpory, tabu, mýty. A to mě na tom všem baví nejvíc.

Navrhovali jsme tréninky a strategie pro sportovce vrcholové i rekreační, stejně jako pro úředníky, ajťáky, maminky těhule a poporodní i babičky postmenopauzální. Navrhovali jsme komplexní programy, mechanické, metabolické, zotavovací.

Programové strategie na pomoc osobám s rakovinou, programování specifické pro zdraví mužů a dokonce i transsexuálů v průběhu celého života jedince, tak to bylo pro mě nové a strhující, doufám a věřím, že se k naťuknutým věcem budu mít čas ještě v tomhle mém životě vrátit.

Protože teď se totiž hodlám naplno ponořit do programování tréninků pro zdraví mozku a zavést strategie cvičení pro zlepšení kognitivních funkcí. Pro sebe, pro moje blízké a pro všechny moje současné i budoucí klienty, budou-li mít zájem. Ono to mozkové zdraví stejně souvisí i s tím oblíbeným neoblíbeným hubnutím. Se srdcem. Se záněty. S psychikou. S komplexním zdravím.

Tématika cvičení, tréninků a programování strategií pro mozkové zdraví mě naprosto uchvátila, ale nebojte, neznamená to žádné restrikce a bourání našich starších zvyků, cviků a způsobů cvičení, prostřednictvím spousty z nich si naše mozkové zdraví posilujeme už dávno.

A víte, čím ještě? Ne-li hlavně?

Tím, že se máme. Že se setkáváme, že spolu kámošíme, že se u toho společného cvika pobavíme, pobulíme, zasmějeme.

Ó, ty sociální interakce.

 

I nadále vím, že nic nevím. Jen odtušuji, že praxe s Vámi je zlatý poklad v mojí celoživotní studijní truhlici.

Těším se na setkávání s Vámi.

Beata BB